Coretan pagi Ahad - Trobek Terengganu

Usai check out dari Primula Hotel, Terengganu semalam, Sally dijemput ibu mertuaku untuk ke Pasar Payang. Tidak sah mengunjungi Terengganu jika tidak ke Pasar Payang. Tiada apa yang Sally aimed nak beli, just nak mencuci mata dan maybe some keropok of coz terbaik dari Terengganu.

Dalam keadaan yang tidak cukup tidur di waktu malamnya, maklumlah sesi coaching sehingga ke pukul 3 pagi. Masing-masing ibarat menerima ilmu di alam kayangan. Sally tak plan untuk tawaf seluruh pasar. Apa lagi tiada nafsu untuk membeli kain, kaftan, songket atau sebagainya. Sally mengajak mama turun ke tingkat bawah pasar.

Turun sahaja dari tangga, “wah, buah katak puru.” Dah lama nak makan sejak awal pregnant. Jodoh kami di Pasar Payang. Selonggok RM5 sahaja. Sally membelinya. Terasa kecur air liur saat memilih-milih buah yang sangat susah didapati di ibu kota.

Kemudian kami ke bahagian keropok, asam dan buah. Nampaknya memborong barang makanan. Hmmmm... camana nak beli ni nanti tak muat luggage. Sally beli 20kg luggage Air Asia sahaja. “Tak pe. Sally balik je. Barang-barang bawa dengan kereta mama.” Ibu mertuaku memberikan green light. Tersenyum simpullah menantu ini.

Keluar dari Pasar Payang, nampak plak cendol pulut. Sedapnya. RM5 segelas. Sedap dan berbaloi. Dicapai juga sebalang mangga asam boi. Teringin nak beli keropok yang sudah digoreng di tepi jalan itu. Tapi, bila melihat keadaan keropok standard pasar malam tu, Sally membatalkan niat sahaja. Kenapa di negeri ikang melimpah dan tersohor dengan keropok losong, lekor penuh ikan, mereka tidak menjual keropok standard itu di pasar payang ini? Kenapa harus dijual keropok gandum persis pasar malam diserata KL? Inikan Terengganu. huhuhu. Mama membeli 3 ketul keropok yang pada pengamatan Sally, melihat pada warnanya sahaja Sally yakin keropok ini bukan keropok losong, tapi keropok kosong. huhuhu. Sally mencapai satu keropok yang dihulur mama. Digigit... hmmmm... tepat sangkaan ku. Kosong dan mengalahkan chewing gam.

Selesai di Pasar Payang, kami ke Stadium Negeri Terengganu. Meninjau keadaan di sana. Abby buka booth Eliss. Keadaan agak lengang. Tak mahu nak compared with MR event dan nak compared dengan event lain pun tak boleh sebab Sally jarang berkunjung ke tempat-tempat event orang bersesak. Tapi, tapak event sangat aman damai. Tiada suasana bersesak. Tapi Alhamdulillahh ada juga rezeki Abby dan dapat juga bersua dengan pengedar Eliss Terengganu Daing Nuranis Syahirah yang sebelum ini hanya bersua di FB sahaja.

Sally di sana sehingga pukul 8 malam. Confident sangat flight pukul 10 malam. Kami bertolak lambat ke airport. Kata Abby setengah jam dah sampai. Tapi bila driver yang hanya drive 50km sejam, hampir sejam jugaklah kami nak sampai ke airport. Sesampainya di sana, kaunter drop baggage dah tutup. Ya Allah. Then, Sally rasa Allah sentiasa baik pada Sally. Dia aturkan pertemuan dengan EmmaHazma Nordin di sana.

Pada petangnya Emma dah hubungi Sally untuk datang ke airport untuk bertemu. Rindunya pada Emma. Emma adalah customer cum pemenang Lucky Draw Eliss bulan Februari 2017, yang memenangi sebuah laptop dari Eliss. Kali pertama kami bersua, beliau begitu ramah dan kami bagaikan sahabat yang sudah kenal lama dan masing-masing level keramahan tahap mak jemah comolot. Kami agak serasi bersama dan sentiasa berhubung melalui whatsApp dan FB. lagaknya seperti dah bertahun kami berkenalan. Dan semalam, walaupun Sally melarang keras Emma datang ke airport kerana beliau pun busy dan ada hal kelmarin dan semalam, tapi beliau berkeras juga nak datang.

Itulah Sally kata, aturan Allah itu sangat cantik. Kehadiran emma semalam, sangat2 membantu Sally. Kami sempat bersalam, berpeluk dan berlaga pipi sahaja. Kerana saat kami berjumpa Sally dengan keadaan kotak barang dan luggage tak boleh check in dah dan laungan panggilan flight yang sudah hendak berlepas. Nasib baik ada Emma. Sally kol mama untuk ambik barang dengan Emma. Kesian Emma, terpaksa Sally susahkan untuk hantar barang pada mama pula. Emma dengan anak tunggal perempuannya. Cantik, tenang dan lemah lembut je emma. Wajah itu penuh ketulusan dan kasih sayang. Itulah keistimewaan Emma yang menambatbhati Sally saat pertama kali kami bersua lagi. Tq so much emma tolong Sally semalam. Saat kami berpelukan, Sally dapatkan rasakan perut kami berlaga. Ada gerakan aura di situ. Sally doakan emma dikurniakan cahaya mata ke dua juga dalam masa terdekat. Berjangkit dengan Sally. Sayang Emma.

Sally bergegas ke pintu pelepasan. Tapak kaki rasa tegang. Kasut rasa ketat. Sally tahu kaki Sally dah sembab. Seharian berjalan, duduk dikerusi. Lenguh satu badan. Atas flight, mata dah start rasa panas. Badan dingin menggigil. Mujur ada Tina. Barang-barang semua dia yang bawa. Luggage baju Sally dibawa balik. Hanya 1 kotak barang-barang Eliss dan barangan belian di Pasar Payang sahaja yang kami tinggalkan untuk mama bawa pulang hari ini.

Sesampainya di KLIA, Mr Frankie sudah sedia menanti. Sally dan Tina balik ke Ampang dengan penuh rasa kepenatan. Ingat boleh lelap di dalam kereta, tapi Sally teruja membaca dan melayan wasap group Terengganu yang sudah nampak sinar bahagia. Dah ada yang close paid dan dah mula melayan customer. Sally doakan yang terbaik untuk anda semua. Satu pengalaman yang cukup berharga di bumi Terengganu. Betul kata Ibu, tidak kisah sedikit atau ramai orang yang datang, yang penting mereka yang datang itu penuh dengan semangat dan ada kesedaran untuk melakukan perubahan dalam hidup. Ada tindakan Ada kejayaan.

Doa yang terbaik buat semua. Setiap cerita anda menyentuh sanubari saya dan ia menjadi meniup semangat saya untuk terus berjaya dan sama-sama berusaha dengan anda semua.